Gebaar van het Jaar
Als kennis- en expertisecentrum met betrekking tot de Vlaamse Gebarentaal wil het VGTC de gebarentaalgemeenschap aanzetten tot bewust en creatief taalgebruik. De campagne “Gebaar van het Jaar” is ontstaan vanuit dat idee.
Jaarlijks verzamelt ons team gebaren die (opnieuw) populair werden, veel aandacht kregen of een grote impact hadden op het voorbije jaar. Die selectie van gebaren gebeurt voorlopig nog niet op een systematische manier, want er zijn nog niet genoeg data beschikbaar die daarbij kunnen helpen. Wel kan ook de gebarentaalgemeenschap zelf gebaren nomineren en insturen. Bij de selectie en verzameling van potentiële Gebaren van het Jaar wordt daar rekening mee gehouden.
De campagne start telkens in september, met een oproep op Werelddovendag en/of tijdens de Internationale Week van de Doven en via sociale media. In november maken wij intern dan een selectie van de verzamelde en ingezonden gebaren. Zo blijft er een nominatielijst van 3 tot 5 gebaren over. Vervolgens komt er een poll met de genomineerde gebaren op onze website. Gebarentaligen kunnen op die manier voor hun favoriete gebaar stemmen. Alle genomineerde gebaren worden ook gepubliceerd op het woordenboek. In december volgt dan de ontknoping: tijdens een online sessie wordt het winnende gebaar bekendgemaakt. Daarna wordt dat gebaar nog verder onder de aandacht gebracht via sociale media.